För dyrt??

Klickade upp text-tv nyss och slogs av den här nyheten: Hiv försvann efter benmärgsbyte.
WOW! Tänkte jag, har dom äntligen kommit på något som får en att överleva den där skitsjukdomen? Bra!
Så läser jag vidare.
Det handlar om en patient som bytte benmärg pga att han/hon hade leukemi. Personen blev då inte bara av med sin cancer, utan även sin hiv-smitta (jävla otur att lyckas dra på sej båda dom där sjukdomarna måste jag säga).
MEN! Självklart finns det ett men. Och det menet är att ett benmärgsbyte är för dyrt och för komplicerat för att bli standardbehandling.
Vad menar dom? För dyrt? Vad kostar ett människoliv, undrar jag då? För komplicerat? Hur komplicerat är det att leva ett liv med hiv/aids och vetandet att man ska dö i förtid. Det undrar jag.
Jan Albert, professor vid Smittskyddsinstitutet, tycker att det är ett spännande resultat.(?)


Kommentarer
Postat av: Sanca

Hmm.. ja, jag kan hålla med dig där. Om dom gör det på personer som har leukemi, varför inte på dem som har aids? Är de med leukemi mer värda då eller?? Men jag antar att det är fler som har aids kanske, just nu iaf... så ja, någon standard behandling kanske det inte kan bli. Hade nog blivit kaos om alla rusat till sjukhuset och skulle ha en benmärgsoperation nu!

2008-11-17 @ 06:28:35
Postat av: Linn

Ja, självklart. MEN!! Det finns så många andra onödiga saker dom lägger stora summor pengar på istället. Och kan man verkligen säga att någonting är för dyrt för att rädd ett människoliv med?

2008-11-17 @ 09:39:17
URL: http://lantlollansblogg.blogg.se/

What´s on your mind?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0